ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ایران جنگ افزار جامع ترین سایت نظامی ایران
ارتش،سپاه ،نيروی انتظامی و سایر نیروهای نظامی ایران


به گزارش باشگاه خبرنگاران رزمایش 10 روزه "ولایت - 90 " نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با رژه یگان های شرکت کننده در این رزمایش و با حضور سردار سرلشکر حسن فیروزآبادی ، رئیس ستادکل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر عطاء الله صالحی ، فرمانده کل ارتش ایران پایان یافت.

رزمایش "ولایت - 90" نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی 24 دسامبر 2011 در محدوده عملیاتی شرق تنگه هرمز تا دریای عمان و مدار 20 درجه شمالی در آب های آزاد شمال اقیانوس هند آغاز شد و روز سه شنبه 3 ژانویه 2012 ، با دستیابی به اهداف پیش بینی شده پایان یافت.

در رژه یگان های شرکت کننده در این رزمایش ، ناوشکن بومی "جماران" که مسئولیت سرقوماندان رزمایش "ولایت - 90 " را عهده دار بود انواع ناوچه های موشک انداز ، ناوچه های توپدار و انواع زیردریایی های کلاس سبک و سنگین ، از مقابل جایگاه قوماندان ها و ناظران داخلی و خارجی عبور کردند.

اما اين رزمايش نكات قابل توجه ديگري نيز داشت كه امير دريادار امير رستگاري در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار دفاعي ‌امنيتي باشگاه خبرنگاران، به آنها پرداخته است.

امير رستگاري با بيان اينكه رزمايش ولايت 90 در مقايسه با رزمايش‌هايي كه در گذشته برگزار مي‌شد تفاوت هاي زيادي داشت گفت: اين رزمايش در منطقه‌اي به وسعت 265 هزار كيلومتر و از تنگه هرمز تا شمال اقيانوس هند برگزار شد.

وي ادامه داد: اشراف اطلاعاتي رزمايش 90 نيز تا مدار 10 درجه شمالي و اشراف عملياتي اين رزمايش تا مدار 20 درجه شمالي بود.

رستگاري با بيان اينكه تمامي سامانه‌هايي كه طرح‌ريزي‌ها و تاكتيكها توسط آن انجام مي‌شد كاملا ايراني بود ادامه داد: اين در حالي است كه در رزمايشهاي گذشته برخي از سامانه‌ها غيربومي بودند.

رستگاري استفاده گسترده از سامانه جنگهاي الكترونيك را از نكات قابل توجه در اين رزمايش دانست و اظهارداشت:براي اولين بار نيروي دريايي ارتش سامانه‌هاي جنگال را در بعدهاي ارتباطي، راداري، ماهواره‌اي، سامانه‌هاي تلفن همراه و (g¬p¬s) در رزمايش خود استفاده كرد.

معاون هماهنگ‌كننده نيروي دريايي ارتش به تغيير و تنوع تاكتيكي در اين رزمايش اشاره كرد و گفت: بر خلاف رويه معمول كه طراحي‌هاي رزمايشها پيش از برگزاري رزمايش انجام مي‌شد و توجيهات لازم در خصوص فرماندهاني كه در رزمايش شركت مي‌كنند صورت مي‌گرفت در رزمايش ولايت 90 تاكتيكهاي رزمايش دائما از سوي فرماندهان كل تغيير مي‌كرد تا نيروها هر لحظه براي مبارزه با دشمن آمادگي و توانايي مقابله با هرگونه تاكتيك جنگي را داشته باشند.

رستگاري با اشاره به همكاري و هماهنگي مطلوب نيروي هوايي و پدافند هوايي ارتش با نيروي دريايي در رزمايش ولايت 90 اضافه كرد: در اين رزمايش با توجه به توانمدي نيروها، ما كوچكترين خسارت مالي و جاني نداشته و اين موضوع در نوع خود قابل توجه و تقدير است.

وي ادامه داد: موشكهايي كه در اين رزمايش به كار گرفته شد موشكهايي هوشمند هستند.

رستگاري با بيان اينكه موشكهاي سطح به هوايي كه در برد كوتاه و بلند در اين رزمايش از آنها استفاده شد به گونه اي است كه در مسير اين موشك عمليات جنگ الكترونيك و اختلال الكترونيك استفاده شود موشك مورد نظر منبع انتشار امواج الكترومغناطيس و الكترونيك را هدفگيري كرده و مورد اصابت قرار مي‌دهد گفت : از طرف ديگر با توجه به سرعت بالاي اين موشك هيچ هدف پرنده‌اي در برد مياني قادر به فرار از مسير اين موشك نخواهد بود.

وي افزود: در اين رزمايش براي اولين بار ايجاد اختلال در سامانه‌هاي راداري و الكترونيكي دشمن و مصون نگه داشتن نيروهاي خودي از حملات الكترونيكي آزمايش شد كه اين از ديگر موفقيتها در اين رزمايش به شمار مي‌رود.

معاون هماهنگ‌‌كننده نيروي دريايي اظهار داشت: در تمام روزهاي رزمايش ما شاهد نزديك شدن شناورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي به منطقه عمومي رزمايش بوديم كه با اختار ما از صحنه دور مي‌شدند و ما ضمن انجام رزمايش يك زورآزمايي در بخش جنگ الكترونيك را با اين شناورها داشتيم.

وي افزود: در روز هشتم رزمايش تعدادي از بالگردهاي دشمن به همراه بالگردهاي خودي در آسمان محل رزمايش به پرواز درآمدند و تلقي آنها اين بود كه اين بالگردها از ديد رادارهاي ما پنهان خواهد ماند.

وي با بيان اينكه ما در ابتدا پيغام هايي را مبني بر ترك منطقه رزمايش به آنها داديم كه در ابتدا با بي اعتنايي آنها همراه بود اضافه كرد: در مرحله بعد به آنها پيغام داده شد كه ما در حال رزمايش هستيم و در صورتي كه منطقه را ترك نكنند آنها را مورد هدف قرار خواهيم داد.

رستگاري با بيان اينكه در يكي ديگر از روزهاي رزمايش دو شناور آمريكايي به محل رزمايش نزديك شدند كه البته با اخطار نيروهاي ما منطقه را ترك كردند ادامه داد: به طور كل ما به همه شناورها اعم از نظامي و غيرنظامي اين اجازه را مي داديم كه از فاصله 5 مايلي رزمايش را به نظاره بنشينند چرا كه اين اقدام را در راستاي نمايش قدرت و نشان دادن توانمندي هاي خود به آنها مي دانستيم.

رستگاري تصريح كرد: ما ضمن انجام رزمايش كار امدادرساني به ساير شناورها را نيز انجام مي داديم كه به عنوان مثال مي توان به امدادرساني ناوشكن جمهوري اسلامي ايران (جماران) به كشتي تجاري عربستان سعودي كه توسط چند قايق محاصره شده بود، اشاره كرد.

وي ادامه داد: ناوشكن جماران علي رغم فاصله زياد خود با كشتي عربستان خود را به منطقه مورد نظر رسانده و پس از درگيري با دزدان دريايي آنها را از منطقه متفرق كرد.

وي با اشاره به اينكه از نكات قابل توجه در رزمايش ولايت 90، مي توان به آمادگي ناوشكن ايراني جماران براي چند عمليات پي‌درپي اشاره كرد و گفت: اين ناوشكن پس از انجام يك مأموريت 70 روزه پس از 15 روز مجدد در رزمايش ولايت 90 به كار گرفته شد كه اين آمادگي اين شناور را براي انجام عمليات هاي مهمتر و سنگين تر آنهم به طور متوالي نشان مي دهد.

معاون هماهنگ كننده نيروي دريايي، با بيان اين مطلب كه در اين رزمايش چندين هزار نفر از نيروها حضور داشتند، اظهار داشت: اين رزمايش در نهايت بعد از آزمايش و تست انواع و اقسام شناورهاي سطحي و زيرسطحي و موشك ها در بردهاي مختلف در نهايت با رژه‌ نيروها و ناوشكن ها و ناوهاي موشك انداز و انواع شناورها با حضور مقامات عالي رتبه نظاميِ داخلي و ناظراني از خارج از كشور سه شنبه 13 دي ماه به پايان رسيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ شنبه 26 فروردين 1391برچسب:, توسط امیرمهدی طهرانیان |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.